آخرین اخبار

ارتباط با عربستان درخواست ایران نبود/ قضیه را جوری مطرح کرده‌اند که انگار با خواهش به سمت عربستان رفته‌ایم

مرتضی محمودوند می‌گوید: اولاً این ارتباط با عربستان، درخواست جمهوری اسلامی نبوده و خود عربستانی‌ها دنبال آن بودند اما قضیه را جوری مطرح کرده‌اند که انگار با خواهش و تمنا به سمت عربستان رفته‌ایم.

اشتراک گذاری
05 تیر 1402
کد مطلب : 5781

عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ :

مرتضی محمودوند می‌گوید: اولاً این ارتباط با عربستان، درخواست جمهوری اسلامی نبوده و خود عربستانی‌ها دنبال آن بودند اما قضیه را جوری مطرح کرده‌اند که انگار با خواهش و تمنا به سمت عربستان رفته‌ایم.

مرتضی محمودوند

توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ محمد آیتی: مرتضی محمودوند عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در تحلیل روابط ایران و عربستان به توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ می‌گوید: از همان روز اول که به سفارت عربستان حمله شد، رسماً این حرکت اشتباه را محکوم کردم چون تندروی بود. امروز هم که بین ایران و عربستان دوستی ایجاد شده، نیاز به این همه سر و صدا و تبلیغات بیش از حد ندارد، چون قضیه را لوث می‌کند. 

وی می‌گوید: من در رسانه توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ با صراحت می‌گویم و تکرار می‌کنم که اولاً این ارتباط با عربستان، درخواست جمهوری اسلامی نبوده و خود عربستانی‌ها دنبال آن بودند. همچنین بزرگنمایی این قضیه، اشتباه است. اما ما دوستدار یک رابطه قوی و مستحکم بر اساس اصول هم‌جواری و همسایگی هستیم و امیدوارم عزیزان چه در حوزه دیپلماسی و وزارت خارجه و چه در حوزه سیاست داخلی، این مسائل را منطقی جلو ببرند و موضوع را نه خیلی شور کنند نه خیلی بی‌نمک. رسانه‌های معاند، موضوع را به صورتی مطرح می‌کنند که انگار جمهوری اسلامی با خواهش و تمنا به سمت عربستان رفته در حالی که اراده دو طرف بوده است که حال اتفاقات اخیر را شاهدیم. 


سیدجلال ساداتیان: رقابت ایدئولوژیک ایران و عربستان تمام شده، ایدئولوژی برای بن‌سلمان اهمیت ندارد/ آنها به دنبال ساختن کشورشان هستند

محمودوند می‌گوید: اصول و محور عزت و حکمت و مصلحت و استقلال در حوزه روابط خارجی در همه ابعاد باید رعایت شود. ما هرچقدر با کشور‌های منطقه و همسایه ارتباط منطقی داشته باشیم، وضع‌مان در حوزه سیاسی – بین‌المللی و اقتصادی به مراتب بهتر خواهد شد. مثلا نباید برای آب سیستان و بلوچستان و چیزی که از آن به عنوان حقابه ایران یاد می‌کنند و از نظر بین‌المللی هم ثبت شده، دچار درگیری‌های مرزی شویم. نباید اجازه دهیم هر کسی با هر دید و نوع نگرش افراط‌گرایی از این‌ور و آن‌ور غش کند. باید به معنای کلمه «خیر الامور اوسط‌ها» را رعایت کنیم. آنچه باید برایمان مطرح باشد، اقتدار جمهوری اسلامی است و اگر هر کشوری، اقتدار و نفعی برای طرف مقابل نداشته باشد، در دنیای امروزی شعر و شعار است که بگوییم وارد روابط بین‌الملل شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید: رکن اصلی در روابط بین‌الملل، منافع ملی هر کشوری است. امروز روسیه، چین، اتحادیه اروپا، آمریکا، ترکیه، عربستان و… تا منافعی نباشد، منافع ملی خود را متزلزل نمی‌کنند، پس ما هم باید با تمام وجود، منافع ملی کشور برایمان با اهمیت و مدنظر باشد.

محمودوند در پاسخ به اینکه عده‌ای بر این باورند که عادی‌سازی روابط ایران و عربستان جنبه سیاسی دارد و نه اقتصادی، گفت: اتفاقاً تعامل با عربستان، بیشتر رنگ و بوی اقتصادی دارد، چون بحث نفت و گاز منطقه و صادرات انرژی در میان است. پس این رابطه، در بحث اقتصادی پررنگ‌تر است وگرنه همه جا مسائل سیاسی و امنیتی وجود دارد. امروز عربستان هم‌پایه با ایران در حوزه نفت، گاز و انرژی در دنیا مطرح است و قطعاً نفع اصلی هماهنگی این دو کشور، نفع اقتصادی است.

وی در واکنش به جابجایی محل پاسخگویی وزیر امور خارجه عربستان در ایران که گفته شد او حاضر نبود در کنار عکس سردار قاسم سلیمانی جلوی رسانه‌ها حاضر شود؟ گفت: در این رابطه، اطلاعات کافی ندارم ولی بعید می‌دانم که وزیر امور خارجه عربستان، این‌قدر ناپخته باشد که چنین حرکتی انجام دهد. بعضی وقت‌ها از یک کاه، کوه می‌سازند ولی به شخصه موضوع را پیگیری می‌کنم و اگر قضیه واقعاً در اصطلاح، کوه باشد نه کاه، قطعاً از جایگاه خودم در مجلس تذکر خواهم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =